هدف اصلی این پژوهش شناخت رابطه اضطراب و استرس شغلی معلمان با فرسودگی شغلی آنان در دوره ابتدایی منطقه بندپی غربی بابل در سال 1394بود. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی انتخاب شد؛ جامعه آماري به تعداد 130 نفر بوده که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 97 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسش­نامه فرسودگی شغلی مسلش(1987) (با اعتبار 79 درصد)، پرسش نامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) (با اعتبار 86 درصد) و پرسشنامه اضطراب بک(1989) (با اعتبار 79 درصد) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و رسم نمودار) و آمار استنباطی شامل آمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS19 انجام شد. نتایج تحقیق نشان ­داد میزان فرسودگی شغلی، اضطراب، استرس شغلی در میان معلمان ابتدایی جامعه مورد بررسی بالاتر از حد متوسط است. همچنین رابطه بین اضطراب و استرس شغلی معلمان با مؤلفه های فرسودگی شغلی «خستگی هیجانی»، «مسخ شخصیت» و «کفایت شخصی» معنادار بود.

 رضوانی

دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن