حشنواره جابربن حیان

جشواره جابربن حیان برای یکمین بار به همت معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش در سال تحصیلی90-89 با محوریت ترویج تفکر در کلاس های درس برقرار می گردد.

ادامه نوشته

کلاس امروز من

شنبه ۲۷ آذر۸۹
ادامه نوشته

کلاس مکتب خانه ای

امروز۲۴آذرماه۸۹ برابر بود با ۸محرم. در مدرسه هیات امنایی میناگر بابل مثل خیلی از مدارس مراسم عزاداری  امام حسین (ع) برقرار شد.امت آنچه جالب و منحصر بفرد بود این نکته بود که تمام هزینه خود جوش بود و نیت هم آموزش بچه ها برای آینده بود تا این نهضت عاشورایی ادامه دار باقی بماند.توسط آینده سازان ایران.

حضور ریاست محترم اداره آموزش و برورش به همرامی معاون آموزشی و کارشناس مسول ارزشیابی و

کارشناس مسول ابتدائی به اتفاق بیش از ۵۰ نفر از اولیایی که بدون دعوت و فقط از سر درک احساس مسولیت در جمع دانش آموزان حال و هوای متفاوت از تمام دسته روی ها ایجاد کرد.

ادامه نوشته

بدون حاشیه

از زمانی که کبوتر با کلاغان آمد و شد پیدا کرد؛

فقط پرهایش سفید باقی ماند

و قلبش به رنگ پرهای کلاغان درآمد.

شش گام برای یادگیری بهتر

ما باید به مهارت هایی در مطالعه برسیم تا بهتر یاد بگیریم و در کلاس بهتر عمل کنیم.هنگامی که شما به مدرسه ی راهنمایی یا دبیرستان بروید،حتماً نیاز به این مهارت ها خواهید داشت.

شش مرحله برای یادگیری بهتر

1- توجه کردن به معلم در کلاس

2-یادداشت برداری از نکات مهم

3-برنامه ریزی برای امتحان ها و تحقیق ها

4-تقسیم مطالب بزرگ

5-درخواست کمک در صورت بروز مشکل

6-خواب مناسب

ادامه نوشته

معلم ماهی گیر

ودرآن دور دستها

خانه ای می بینم از تور تهی.

وفلانی همش به اندیشهء صید ماهی

         خانه اش غرق در اوهام خیال

 وخودش در حسرت ارزوهای محال.

رنگ رخساره کمی می گرایید زردی

ولیکن دل سبز،فکر آبی؛

و تمام دارایی

همین سبز دل و آبی فکر.

او غم تور نداشتن نخورد

حسرت قایق و کشتی نبرد؛

وفکرش تنها

پرورش ماهی هاست.

به عکس تمام ماهی گیران؛

غم او این است که ماهی؛ ماهی نشود.

او می ترسد که ماهی خورده شود.

واین ماهی گیر پیر قصه ما

غم بچه غم شاگرد دارد

وبر روی خودش گچ و گردی دارد،

ودلی پر از سکوت و فکری آبی

ره سعادت

سینهء خلوت مرا پر از هیاهو بکن

برسرمن فرود آی، جسممو جادو بکن

خسته شده دل من از این همه سکوتت

برخیز،بگو درودی، قدرتت تو رو بکن

نشون بده چه داری در فتح اون قله ها

راه سعادتی تو،تلخی رو،وارو بکن

یه وقت نگی مشکله،جاده پر از دست انداز

برسر راه تو چیست؟تمامو جارو بکن

ضرورت تفکردر دوره ابتدایی

    در کشور ما دوره ابتدایی آن طور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد؛علی رغم آن که بر همگی آشکارست که ضروری ترین و کلیدی ترین مرحله ساخت شخصیت آدمی (ایرانیان فردا) در همین زمان است.

    گروهی با پشت گوش اندازی و گروهی با توجه زیاد و محبت دردسر ساز.اما برای آن که زحمات اولیای وزارت آموزش و پرورش به نتایج مفید حال ومؤثری برسد،لازم است رکن همراه اولیای مدرسه، خانواده های دانش آموزان نیزآموزش ببینند؛وبستر و فرهنگ جدیدی بر پایه تفکر آن ها  حاکم گردد، که ناشی از ضرورت ارزشیابی عملکردی و منسوخ شدن ارزشیابی بر اساس پاسخ های متداول محفوظی بدون تفکر که فقط از چند راه حل ساده و محاسباتی بر می آید.

    هنگامی که در کلاس ها به بررسی عدم پاسخ گویی به مسایل محاسباتی دانش آموزان روبرو می شویم،مشکل درک ودریافت و تفکر درست درباره صورت سؤال را عمده ترین معظل خواهیم دید؛کودک امروز به جای آن که با مسأله مواجه شودسعی در فرار ازآن را دارد و خانواده ها هم متأسفانه به دلیل عدم آگاهی از مضررات ابن امر سعی در خوراندن راه حل های طوطی وار می کنند.

         خانواده ها باید بیاموزندکه کودکان؛این سرمایه های زندگی آن ها به درست اندیشیدن و تفکر برای زندگانی آینده نیاز مبرم دارند،و گرفتن نتایج سریع و زودبازده که در آینده حتی به خاطرشان هم نخواهد آورد پرهیز کنند.

    آموزگاران هم باید بدانند که استفاده از راه های ساده ای که آموزش آن ها زمان زیادی نمی گیرد نوعی خیانت حرفه ای است،چون آن چه این مردان وزنان فردای ایران، امروز در کلاس شما آموختند در همان فضا باقی می گذارند بدون آن که برای مسأله فردای خودش اندوخته ای داشته باشد،پس به جای دادن پاسخ های سریع و صریح فراگیران را به تفکر وادارید.

     کودکان امروزباید بدانند که پشت کار رمزموفقیت و سعادتمندی است؛هرگز از شکست های آغازین دلزده نشوند وبه تلاش خود ادامه دهند تا بتوانند بیاموزند و در آتیه به کار گیرند.

                                        به امید به کار گیری آموخته هامان