}من معلم هستم در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای میسازیم
که در آن همواره
به زبانی ساده مهررا بکنیم ما تدریس
تا بگویند خدا خالق زیبا یی
وسراینده عشق
آفریننده ماست
در مجالی که برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه ای میسازیم
که خرد را با عشق
علم را با احساس
وریاضی با شعر
دین را با عرفان
همه را بالذت بکنیم ما تدریس
چون معلم هر روز
روح را بکندحاضر غیاب
وبجز ایمانش هیچکس چیزی حفظ نباید کردن
مغز ها پر نشود چون انبار
} قلب خالی نشود از احساس
} ... باز همراه شما

 

هدف از آموزش ریاضی در دوره ابتدایی، علاوه بر

آموزش مفاهیم ریــــــــــــاضــــی و و محاسبات،

پرورش  توانایی‌های  ذهنی  دانش‌آموز  و  ایجاد

نظم فکری در اوست؛ بنابراین، به هیچ وجه

نباید دانش‌آموز را به حفظ کردن قواعد ریاضی،

بدون درک آن‌ها، واداشت.

 ریاضی در خدمت هنر

}اگر این را بپذیریم که ، تصور و خیال ، یکی از سرچشمه های اصـلی آفرینش های هنری اسـت ، آن وقت ناچاریم قبول کنیم که ،در ریاضیات هم ، دست کم عنـصر های  زیبــایــی و هنر وجود دارد چرا که مـایه ی اصلی کشف های ریاضی ، همان تصور و خیال است.

هندسه ، به مفهوم عام آن ، زمینه ای است سر شار از زیبایی ، می گویند . افلاطون ، تقارن را مظهر و معیار زیبایی می دانست و چون ، گمان می کرد تنها هندسه است که می تواند رازهای هندسه را بر ملا کند و از ویژگی های آن برای ما سخن بگوید ، به هندسه عشق می ورزید و بر سر در آکادمی خود نوشته بود : « هر کس هندسه نمی داند وارد نشود » .

تقارن

}تقارن را در بسیاری از پدیده های طبیعی مانند حیوانات ، گیاهان و اندام انسان در حالت ایستاده از طرف  پشت و جلو و بسیاری از اشیاء ساخته دست بشر مانند بعضی از معماری های کلاسیک مثل معماری دوران گوتیک ، روکوکو ، معماری اسلامی مشاهده کرد.درهنرهای اسلامی ،نقاشان قدیمی  ، با الهام از این مواهب خداوندی ، نقش ونگارهای زیبایی ابداع کرده اند که گلهای قالی و کاشی و سایر هنرهای دستی ، نمونه خوبی از ذوق آنها است . 

دانش‌آموزان می‌توانند با اشکال هندسی، نقاشی انجام دهند تا یادگیری آن‌ها بهتر صورت گیرد و یا با استفاده از تقارن نقاشی بکشند آن‌ها می‌توانند تمام مفاهیم و مساله‌های ریاضی هر پایه را در قالب تصاویر نشان دهند. همچنین با استفاده از شکل‌ها و رنگ‌آمیزی آن می‌توانند به یادگیری اشکال هندسی و گسترده آنها  و همچنین محیط و مساحت بپردازند و یا برای بعضی از مطالب کاردستی بسازند

انواع هنر همچون ابزار قدرتمندی هستند که می توانند برای رویارو شدن با دشواری های ریاضی به بهترین شکل ممکن کمک کنند. دشواری هایی که هدف از تسهیل آنها بهبود یاددهی و یادگیری می باشد. نقش آموزشی هنر نه تنها در بهبود کیفیت فهم مساله بسیار حیاتی و اساسی است بلکه برای متحول کردن طرز تفکر به شیوه های گوناگون دارای قدرت و ظرافتی است که در سایر موضوعات آموزشی چنین قدرتی را سراغ نداریم

}تربیت هنری موجب پرورش توانایی تعبیر و فهم نمادهای پیچیده می شود که نمونه بارز آن آشنایی با نمادهای ریاضی می باشد. همچنین در پرورش خلاقیت نقش محوری را ایفا می کند و موجب پرورش مهارت به تصویر کشیدن ذهنی مساله می شود
تناسب هنر ، هنرتناسب
 

تناسب  مفهومی ریاضی است که در هنر تجسمی بر رابطه ی مناسب میان اجزا ء با یک دیگر و با کل اثر دلالت دارد کاربرد تناسبات به دلیل ایجاد زیبایی بصری در هنر های تجسمی از اهمیتی ویژه برخوردار است

معمولا″ تشخیص تناسب و ایجاد روابط مناسب میان اجزاء یک اثر هنری ومیان اجزاء با کل اثر براساس تجربه مهارت و ذوق زیبایی شناختی هنرمند می باشد . مثل ایجاد تناسب میان رنگ ها و سایه ی رنگ های یک تابلو نقاشی .

 اندازه ی قسمت های مختلف بدن و تناسبات آن از دیر باز مورد توجه هنرمندان بوده است . آن ها همواره سعی کرده اند پیکره انسان را با زیباترین تناسبات طراحی کند .

عدد  6174 را در نظر بگیرید

}ارقام آن را چنان جابه جا کنيد که بزرگترين عدد
}ممکن از آنها ساخته شود، يعني آنها را به ترتيب نزولي قرار دهيد. همچنين ارقام اين
}   عدد را طوری جابه جا کنيد که کوچکترين عدد ممکن از آنها تشکيل شود

  عدد دوم را از عدد اول کم کنيد چه خواهید دید؟

}واقعیت اين است که با هر عدد چهار رقمی اين کار را انجام دهیم به شرط اينکه
}ارقام همگی يکسان نباشند، حاصلش در حداکثر 7 مرحله عدد 6174
}خواهد بود
 
} "ج.ه هاردی" ریاضی دان انگلیسی معتقد است :
}«معیار ریاضی دان مانند معیار نقاس یا شاعر ، زیبایی است . اندیشه ها هم مانند رنگ ها یا واژه ها باید در هماهنگی کامل و سازگار با یکدیگر باشند . زیبایی نخستین معیار سنجش است . »
} رودن" (1840- 1917 ) مجسمه ساز مشهور فرانسوی می گوید :
}«من یک رویا پرداز نیستم ، بلکه یک ریاضی دان ام . مجسمه های من تنها به خاطر این خوب اند که ساخته و پرداخته ی اندیشه ی ریاضی اند».
} اشر" نقاش معروف هلندی در سال 1971 میلادی در سن 72 سالگی و یک سال پیش از مرگ خود نوشت :
}«وقتی که هوشمندانه با رمز و راز های دور و بر خود برخورد کردم و وقتی به تجزیه و تحلیل مشاهده های خود پرداختم ، به ریاضیات رسیدم . من آموزش جدی در دانش ندیده ام ولی گمان می کنم بیش تر با یک ریاضی دان وجه مشترک داشته باشم تا با یک هنرمند .»
 
نمونه کاربست رشته نقاشی در ریاضی پنجم 

 

 

کاربرد

فعالیت فراگیران

عنوان                                       

کسرهای متعارفی

مقایسه کسرها

(32-28)

آشنایی با طراحی از موضوعات ساده ازروی مدل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طراحی

تفریق عدد مخلوط

جمع و تفریق اعشاری

(72/73)

موضوعات واقعی و خیالی به صورت گروهی

با موضوع مشخص

ضرب ذهنی

جمع و تفریق اعداد مرکب

(45-42)

نقاشی برای قصه یا شعر (کتاب سازی)

نقاشی(قصه)