یادگیری اکتشافی

Discovery learningیادگیری اکتشافی :به تغییر رفتاری که بر اثر تجربه حاصل می شود؛اطلاق می شود. آن چه در این شیوه ی آموزش باعث تفاوت و برتری بر سایر شیوه ها می شود,تأکید برآموختن بیشتر و عمیق تراست به جای تشریح و توصیف یادگیری . روبرو کردن فراگیر با مسأله؛و در اختیار قرارگذاشتن وسایل کافی وهدایت توسط معلم جهت رسیدن به پاسخ هایی که بتواند در زندگی روزمره به کار برد؛از جمله دل نگرانی های برونر مدافع همیشگی این شیوه بود. هدف آموزش پرورش باید ارتقا سطح بینش و فهم شهودی باشدتا یادگیرنده به صورت متفکری خود مختار در آورد؛وعملکرد آموزش پرورش بایدآن چنان باشدکه شاگرد به مسایل با نگاه ژرف و عمیق بنگرد تا موضوعات را درک کند؛و آماده ورود به جامعه به عنوان شهروند فعال و مفید شود. برای آنکه فراگیران موفق به کشف روابط بین مسایل شوند و وضعیت مطلوب یادگیری حاصل شود؛توانایی های فراگیران باید مورد توجه و دقت قرار گیرد ورضایت خاطر و تقویت رفتارعامل انگیزشی برای آنان گردد،برای رسیدن به این شرایط لازم است تا: محیط آرام وبه دور از تنش و اضطراب همراه با بیان آزادانه عقاید را برای فراگیران فراهم گردد،وآموزگاران باعلاقه به نظرات فراگیران توجه کنند وسعی در سازمان دادن به مفاهیم ذهنی آنان نمایید؛البته در ابتدایی سخت ترین فضا برای اجرای یادگیری اکتشافی موجود است؛چون فراگیران هنوزدرمرحله نتیجه گیری با مشکل روبرو هستند وتعداد زیاد فراگیران در کلاس هم عامل بازدارنده ی دیگری است؛ اما آموزگاران با شور و علاقه ی همیشگی و مثال زدنی فراگیران را هدایت می کنند تااین شیوه زندگی به بیرون از کلاس و مدرسه هدایت می کنند تا ریاضی  و علوم کلاس را به محیط،تعلیمات اجتماعی محیط را با کلاس مبادله خواهند کرد تا رابطه کلاس وجامعه نزدیکتر شود.

برای آن که یادگیری اکتشافی راحت تر در کلاس اجرا گردد،بهتر است:

درآغازموضوعات ساده ای که برای فراگیران ملموس تر است،به کار گرفته شود؛وهنگام جمع آوری اطلاعات ازپیش داوری پرهیزگردد؛ ازپذیرفتن پاسخ های عجولانه ی فاقد استدلال پرهیز شود و دلایل عدم پذیرفتن هم حتما ارایه شود.

آموزش مهارتهای آغازین کتاب علوم می تواند برای روبرو کردن وبررسی مسایل، فراگیران را آماده کند

 مراحل اجرا: در این روش ، معلم کاری انجام نمی دهد ، بلکه فراگیران را در برابر مسائل مختلفی قرار می دهد .آنها باید ابتدا مسأله را درک کرده و بفهمند که مسأله چیست ؟ سپس از طریق ارائه شواهد و اطلاعاتی در مورد مسأله ، فرضیات و راه حل هایی ارائه می کند ، فرضیه ها را به آزمایش می گیرند،و بر اساس این آزمایش ها، سعی شود تا بهترین راه حل را پیدا  کند و در ادامه ، دست به نتیجه گیری و گسترش آن ها بزند. در یادگیری اکتشافی ، فراگیراندر برابر اطلاعات و یادداشتهای قبلی قرار نمی گیرند ، بلکه سعی خواهدشد تا در جریان آموزش، مسائل متفاوتی را کشف نماید و راه حل هایی  برای هر مشکل پیدا کند . زیرا اکتشاف، به معنای کشف معلومات ندانسته می باشد.